Margherita Cisani

Assegnista di ricerca

M-GGR/01

Address: Università degli studi Padova . . .

E-mail: margherita.cisani@unipd.it

Curriculum

October 2017 – present
University of Padua – Department of Historical and Geographical Sciences and the Ancient World, DiSSGeA
Post-doc position.
Title of the research project: “Landscape as an object and a tool in educational contexts: theoretical references, tools and methodologies in didactic and training”

EDUCATION:

January 2014 – January 2017
University of Padua
PhD in Historical, Geographical, Anthropological Studies Curriculum in Gepgraphy
Thesis title: “Our streets! Our Landscapes? Everyday landscapes and collective practices of slow mobility”
Supervisor: Prof. Benedetta Castiglioni

September 2007 - July 2010
University of Turin
Master degree in Geography for development and landscape resources
Thesis title: "Protected Areas: landscape and co-management. A case study in Burkina Faso".
Supervisor: Prof. Egidio Dansero

October 2004 - June 2007
University of Milan
Bachelor degree in Human Sciences of Environment, Landscape and Territory
Thesis title: “Sustainability assessment in the Clean Development Mechanisms of the Kyoto Protocol”.
Supervisor: Prof. Federica Ranghieri

RESEARCH PROJECTS:

(ongoing) University of Padua (DiSSGeA) and Italian Ministry of Cultural Heritage: project “Tell me a landscape”, mapping landscape education and training in Italy.

(ongoing) University of Padua (DiSSGeA): member of the scientific committee for the organization of the 2018 annual conference of the Association of Italian Geographers entitled “Public Geography. Research, Didactic and Third Mission”. Data collection and analysis on public geography activities in Italy.

(2015-2016) University of Bergamo (CST), research project “Bergamo Walls towards UNESCO”, children landscape and heritage education.

(2014-2015) University of Bergamo (CST), research project “Bergamo 2.035: a new urban concept”. Partners: Carlo Pesenti Foundation, Bergamo Municipality, Harvard University Graduate School of Design, Real Responsive Environments & Artifacts Lab.



Publications

Terkenli T. S., Castiglioni B., Cisani M. (in corso di stampa) “The challenge of tourism in terraced landscapes”, in: Varotto M., Bonardi L., Tarolli P., Agnoletti M., World terraced landscapes: history, environment, quality of life, Springer.

Terkenli T. S., Cisani M., Castiglioni B. (in pubblicazione), “Tourism in terraced landscapes: scenarios and case studies analysis of assets and challenges”, Annals for Istrian and Mediterranean Studies, Ser. hist et soc.

Castiglioni B., Cisani M. (2018), “Il paesaggio come occasione educativa”, Sentieri Urbani.

Cisani M., (2018), “Pianificazione e paesaggi del quotidiano: oltre i valori, le esperienze”, in Atti del XXXII Congresso Geografico Italiano, Roma, 7-10 giugno 2017, S49 Un approccio geografico alle politiche pubbliche: teorie e pratiche, pp.133-140.

Cisani M. (2018), “Mobilità lente: pratiche quotidiane di cittadinanza attiva nel paesaggio.” in Bonadei R, Cavalieri S., Nicora F., Ronzoni M. R. (a cura di), Città come frontiere creative. Visioni, pratiche, progetti, Torino, L’Harmattan, pp. 247-254.

Cisani M. (2018), “Paesaggio e educazione: uno sguardo alle esperienze internazionali per riflettere sul contesto italiano”, Ambiente Società Territorio. Geografia nelle scuole, pp. 38-41.

De Nardi A., Cisani M. (2018), “Il paesaggio come strumento di educazione interculturale e alla cittadinanza”, in Aa. Vv., Il dialogo creativo, pp. 9-21.

Cisani M. (2018), “Gruppi di cammino e paesaggi del quotidiano. Un modello interpretativo”, Rivista Geografica Italiana, 125, 1, pp. 1-19.

Cisani M. (2017), “High school commuters. Sustainability education on students’ mobility behaviours and perceptions of their everyday landscape”, Journal of Research and Didactics in Geography (J-READING)2,6, pp. 55-68. DOI: 10.4458/9446-05

Bonadei R, Viani E., Cisani, M. (2017) “City Walls as “Historic Urban Landscape”: A Case Study on Participatory Education”, Alma Tourism, Journal of Tourism, Culture and Territorial Development [S.l.], v. 8, n. 7, pp. 75-88

Cisani M. (2017), “Pratiche collettive di mobilità lenta, spazi pubblici e paesaggi del quotidiano”, in Aa. Vv., (S)radicamenti, Società di studi geografici. Memorie geografiche, NS 15, pp. 685-690.

Cisani M, (2016), “Il ruolo dei “Gruppi di cammino” per una gestione condivisa dei paesaggi urbani: il caso di Bergamo”, in: Aa.Vv. (2016) Commons/Comune: geografie, luoghi, spazi, città. Società di studi geografici. Memorie geografiche, nuova serie, Vol. 14, 215 - 222.

Cisani M. (2016). “Paesaggio e mobilità tra approcci teorici e pratiche locali. Il caso dei Gruppi di Cammino a Bergamo”, Annali del Dipartimento di Metodi e Modelli per l’Economia, il Territorio e la Finanza MEMOTEF, 3(1102), 25 - 42.

Bonadei R., Cavalieri S., Cisani M., Kalchschmidt M.G.M., (2015). Bergamo 2.035 e oltre: la città e l’università verso il futuro prossimo. In: AA. VV., Città Universitaria. Dalle buone pratiche all’identità. University Town Network. Ferrara, Faust edizioni.

Adobati F., Burini F., Ghisalberti A., Cisani M. (2014), Bergamo mobile. La gestione integrata della mobilità urbana sostenibile, in Bergamo 2.035 A new urban concept, Milano, Wired, 106-134.

Research Area

- geography
- everyday landscapes
- non-motorized mobilities (walking and cycling)
- landscape education
- sustainability and citizenship education
- public geography
- terraced landscapes
- tourism and heritage
- protected areas
- gis